Apple a Nike: Ako sa dve svetové značky postavili proti prúdu

Jedno z večných pravidiel marketingu Ala Riesa a Jacka Trouta hovorí: „Aby ste niečo získali, musíte sa niečoho vzdať!“ V nedávnych domácich blogoch agentúry TRIAD a Marketing Punk sa stretli zaujímavé pohľady na to, ako dve svetové značky, Apple a Nike, vykročili vo svojej marketingovej komunikácii spôsobom, ktorý je za hranicou ustálených zvyklostí. Inými slovami, vybrali sa cestou proti prúdu. Čo myslíte, poškodilo im to?

TRIAD si zobral pod drobnohľad novú, podľa amerických médií kontroverznú, podľa TRIAD-u poučnú kampaň značky Niké. Pri príležitosti 30. výročia sloganu „Just Do It!“ sa značka postavila na stranu znevýhodnených či zatracovaných športovcov. Kampaň spolarizovala celú Ameriku a značka Niké stratila časť nelojálnych spotrebiteľov. Ale práve vďaka spoločenskej polarizácii získala iných, ktorí vyznávajú rovnaké hodnoty ako značka.

Naopak, na menej hlučnú aktivitu poukázal Marketing Punk blog Richarda Marečka. Značka Apple ide proti prúdu a chce sa stať firmou, ktorá po 100 percentnom prechode na obnoviteľné zdroje surovín, bude využívať iba recyklované a obnoviteľné materiály. V tomto prípade sa firma vzdáva vlastného pohodlia, lebo nebude využívať suroviny vyťažené zo zeme a bude vyrábať zariadenia s maximálnou výdržou, čím predĺži spotrebný cyklus. Samozrejme, že tieto „obety“ majú pomôcť značke udržať súčasných a priniesť nových spotrebiteľov, ktorí vyznávajú rovnaké hodnoty ako značka.