Automotive marketing v ére CONNECTED World: Auto dnes už nie je len auto!
Auto dneška a blízkej budúcnosti nie je už len dopravný prostriedok, ale súčasť digitálneho komunikačného ekosystému. Moderné vozidlo je dnes „connected device“, ktorý je plne integrovaný do digitálneho sveta zákazníka – od infotainmentu cez mobilné aplikácie až po smart domácnosti. Pre značky ako Hyundai je konektivita kľúčová súčasť zákazníckej skúsenosti. Aj týmto témam sa bude venovať Marek Kopča, šéf marketingu a PR Hyundai Motor Slovakia, v rámci špeciálnej online konferencie Connected RULEZZ (11. júna). V krátkom rozhovore Marek vysvetľuje, ako sa automobilový marketing transformuje v digitálnej ére a prečo je prepojený svet médií kľúčový pre značky, ktoré chcú osloviť moderného zákazníka.
M: Za posledné dva roky sme boli svedkami veľkých zmien v automobilovom priemysle – elektromobilita, digitalizácia, zmeny v spotrebiteľskom správaní. Ako ste na to v Hyundai reagovali z marketingového hľadiska?
MK: Ak sa bavíme o prechode na elektrifikovanú mobilitu, najväčšia zmena, ktorá nastala, je v potrebe definovania nových cieľových publík. Pri vozidlách s klasickým spaľovacím motorom sa typ pohonu príliš neriešil, maximálne tak na úrovni, že nafta je lepšia na dlhé trasy a benzín do mesta a na okresky. Pri elektrických vozidlách však musíme osloviť inú a inak naladenú cieľovú skupinu.
Hovorí sa, že novšie technológie sa väčšinou adaptujú u early adopters, a to isté platí aj pri elektrických vozidlách. Omnoho väčšiu váhu zohráva prísna segmentácia a hľadanie zákazníkov. Príkladom môže byť náš model IONIQ 5 N – vysokovýkonné plne elektrické športové auto na každý deň, ktoré otvára úplne novú kategóriu mobility. Oslovuje jednak zákazníkov, ktorí boli milovníci vysokorýchlostných vozidiel v klasickom benzínovom prevedení, ale zároveň cieli na ľudí, ktorí preferujú vysoký výkon, sú otvorení novým technológiám a v elektrickom pohone vidia výhody, ktoré bežný spaľovací motor nedokáže ponúknuť, resp. by museli siahnuť po prémiových až luxusných značkách za úplne iné peniaze.
M: Čo zostalo vo vašom marketingu po starom a kde sa objavujú nové prvky?
MK: To, čo zostalo po starom, je zameranie na zákazníka a poznanie jeho potrieb. Nechcem, aby to vyznelo ako fráza, ale je to tak. Cielený marketing, ktorý musí vychádzať z dát a predikatívnych modelov, naďalej platí. V centre pozornosti zostáva zákazník, s ktorým treba komunikovať jazykom, ktorému rozumie.
Čo je nové, sú požiadavky zákazníkov. Kým v minulosti sa zákazníci pri kúpe auta najviac zaujímali o to, aký má auto výkon, spotrebu a o mechanické vlastnosti vozidla, pre súčasného zákazníka je veľmi dôležité, ako rýchly je infotainment, aké aplikácie podporuje dané vozidlo a aké iné funkcionality auto ponúka, hoci nemusia súvisieť priamo s jazdením. Takou je napríklad funkcia Vehicle-to-Load, vďaka ktorej môže elektrické auto nabíjať a napájať iné elektrické zariadenia či spotrebiče.
M: Hovoríte o digitalizácii – ako konkrétne AI a nové technológie menia váš marketing?
MK: Najväčší dopad digitálnych nástrojov alebo umelej inteligencie vidíme v médiách. Mediálna stratégia a manažment kampaní sú týmto najviacej ovplyvnené. Nové možnosti a nové zákaznícke správanie – napríklad preferencia kratších videoformátov pred klasickou 30-sekundovou stopážou, takzvaná "tiktokizácia" – sa v našej mediálnej stratégii odrážajú vo veľkej miere. Keď dnes nasadzujeme kampaň, krátke formáty ako shortsy a realsy patria k prvým, s ktorými kampaň začíname. Máme doslova social media first prístup. Krátke formáty na sociálnych sieťach sú traffic hunteri, ktoré sa v prvej línii snažia o oslovenie a zaangažovanie potenciálneho zákazníka. V úvodnej fáze kampane tiež generujú významný traffic na webe, prispievajú k tvorbe leadov a budovaniu remarketingových publík.
M: Ktoré nové formáty a kanály sú pre vás najzaujímavejšie?
MK: Z tých novších formátov sa mi páčia možnosti Connected TV. Tam vidíme presun pre nás dôležitej zákazníckej cieľovej skupiny z klasickej lineárnej televízie. Je úplne možné, že o päť či desať rokov nebude už nikto pozerať televíziu cez anténu. Sme priamymi svedkami rýchlej, až paradigmatickej zmeny konzumácie audiovizuálneho obsahu. Smart televízia prináša vysokokvalitný obraz a zážitok, ktorý sme si pred pár rokmi ani nevedeli predstaviť. Zároveň tiež dokáže komunikovať s inými zariadeniami v domácnosti. Vidím tam veľkú príležitosť, pretože televízia ako zariadenie zostáva aj naďalej jedným z centier rodinného diania. Stretávajú sa pri nej členovia rodiny tak, ako pri stole pri spoločnom obede.
M: Na konferencii Connected RULEZZ budete súčasťou panelu Connected World. Prečo je téma prepojeného sveta médií dôležitá pre automotive sektor?
MK: Pretože auto už dnes nie je len dopravný prostriedok, ale connected device. Keď zákazník vstúpi do nášho vozidla, nevstupuje len do auta, ale do digitálneho ekosystému. Informačno-zábavný systém auta, aplikácie, aktualizácie softvéru Over-The-Air, neustále dostupné live informácie o doprave, dostupnom parkovaní či aktuálnych cenách paliva – to všetko tvorí connected car services. Preto aj my v Hyundai hovoríme o tzv. software defined vehicles. Ako marketéri rozumieme, že zákaznícka skúsenosť sa nekončí kúpou auta. Konektivita pre nás znamená, že auto je súčasťou väčšieho digitálneho sveta zákazníka – od mobilných aplikácií cez Smart TV až po retailové médiá. Všetko je prepojené a my musíme premýšľať o celej customer journey. Lebo hoci sa nám to nemusí zdať pri kúpe auta ako to najdôležitejšie, opak je pravdou najmä u mladej generácie. Pre nastupujúcu generáciu zákazníkov sú už služby konektivity diferenciátorom, ktorý môže rozhodnúť o tom, či v tvrdom konkurenčnom boji uspejeme my alebo niekto iný.
Marek Kopča bude súčasťou panelu Connected World na online konferencii Connected RULEZZ už 11. júna, kde spolu s predstaviteľmi Bauer Media Slovakia, QEX, Tesco Media a ďalšími bude diskutovať o tom, ako sa digitálne touchpointy stávajú súčasťou každodenného života zákazníkov.
Online konferencia Connected RULEZZ – online, pohodlne odkiaľkoľvek už 11. júna 2025. Viac informácií TU.
A okrem toho nezabudnite! Najväčšia výročná marketingová konferencia Marketing RULEZZ 2025 bude opäť 20. novembra v Starej tržnici v Bratislave. Registrácie už čoskoro! SAVE THE DATE!