Dáta a emócie: Tajomstvo marketingu, ktorý zarába aj v malom biznise
Dáta nie sú len pre Amazon, banky či veľké korporácie. Sú pre každého, kto chce pochopiť, ako sa jeho zákazníci naozaj správajú. A keď sa k nim pridá zdravý rozum a trochu kreativity, vzniká marketing, ktorý prináša výsledky – aj v malom biznise.
Dáta nie sú len pre veľkých. Sú pre tých, ktorí chcú rozumieť svojim zákazníkom
Keď sa povie „marketingové dáta“ alebo nedajbože „data driven marketing“, mnohí podnikatelia sa zľaknú. Predstavia si zložité grafy, analytikov v korporáciách, obrovské rozpočty a nezrozumiteľné algoritmy. Lenže dáta nie sú o veľkosti firmy, ale o zvedavosti, čo dokážu odhaliť.
Spomínam si na jednu vetu z prednášky Lesa Bineta, jedného z najuznávanejších svetových marketingových stratégov: „Measure data which matters.“ Teda merajte údaje, ktoré sú dôležité. Dát sú na svete bilióny, ale vedieť, ktoré sú dôležité, to chce vedecké poznatky a tiež trocha zdravého rozumu.
Každý obchodník, kaviareň či e-shop už dnes pracuje s dátami. Len si to neuvedomuje. Počty objednávok, hodnotenia zákazníkov, otázky na sociálnych sieťach...To všetko sú dáta. A ak sa naučíte v nich čítať, pochopíte, prečo ľudia kupujú práve od vás. Alebo prečo nie. A tak je to v každom biznise, veľkom či malom malom.
Dáta + výskum + dôkazy = silná kombinácia
Práca s dátami nemusí byť vždy komplikovaná. Netreba mať softvér ako Amazon ani tím analytikov. Stačí vedieť, na čo sa pozerať, a nenechať sa zahltiť číslami, ktoré nič neznamenajú. A tiež stačí využiť poznatky a dôkazy, ktoré už existujú a nevymýšľať niečo, čo už je vymyslené a zdokumentované.
Ako ukazujú výskumy profesorky Rachel Kennedy z Ehrenberg-Bass Institute, ktorý vedie Byron Sharp, rast značiek sa dá vysvetliť jednoduchými, no silnými zákonitosťami. Jej tím dlhodobo skúma, ako sa zákazníci rozhodujú a ako značky rastú, a to práve na základe dát a dôkazov, nie pocitov.
Medzi najvýznamnejšie odhalené zákonitosti patria zistenia, že značky rastú vďaka penetrácii, nie lojalite, že kľúčom k rastu značiek je ich mentálna a fyzická dostupnosť a tiež je známy tzv. zákon o dvojitom ohrození (Double Jeopardy). A práve prvé dva vedecké princípy sú využiteľné pre všetky značky, malé či veľké, lebo každý zdravý rozum vám napovie, že ak si zákazník na vás spomenie v správnej chvíli a vie vás ľahko nájsť, tak si vás aj kúpi. Aj o tom bude prednášať profesorka Rachel Kennedy na najväčšej marketingovej konferencii na Slovensku Marketing RULEZZ 2025 už teraz v novembri v Bratislave.
Keď sa dáta spoja s emóciami, vzniká „chemická reakcia“ alebo Double IMPACT
Podobne to vidí aj Hana Kloučková, CEO agentúry CONFESS innovation, ktorá na základe dát o správaní spotrebiteľov pomáha kreovať nové produkty, komunikáciu a marketingové stratégie: „Keď správne prepojíte dáta a kreativitu, analytiku a emócie, vznikne niečo ako chemická reakcia. A to je ten double impact, keď budujete značku a predávate zároveň.“ Podľa nej sú dáta pre marketéra ako noty pre hudobníka: ukazujú, pre koho hráte a čo chce počuť. Bez dát je kreativita len výstrel do tmy a bez kreativity sú dáta len nudná tabuľka.
A ako dodáva Ivana Zelizňáková, CMO spoločnosti BALTRIO, slovenský e-shop s klimatizačnou technikou, ktorý práve v tomto období úspešne rebranduje: „Na začiatku som verila intuícii, no nie vždy to fungovalo. Dnes svoje rozhodnutia overujem dátami. Ale samotné čísla môžu klamať, ak ich nevidíte v kontexte trhu.“ Aj to je dôležité posolstvo: dáta samy o sebe nestačia. Treba ich spojiť s ľudským pohľadom, skúsenosťou a emóciou.
Výzva pre malé firmy: Nebojte sa dát, naučte sa ich čítať
Väčšina malých firiem nepotrebuje viac dát. Potrebuje im len lepšie rozumieť, prípadne poznať marketingové zákony a princípy, ktoré sú založené na množstve empirických dát a vedeckých dôkazov. Vedieť, ktoré čísla majú zmysel, ktoré len mätú a ktoré hovoria o vašom zákazníkovi viac než tisíc slov.
Takže nebojte sa dát. Nie sú chladné ani neosobné. Sú to len odtlačky správania vašich zákazníkov. A keď sa ich naučíte čítať a rozumieť im, začnete robiť marketing, ktorý má hlavu, srdce aj hlavne výsledky.
A presne o tom bude Marketing RULEZZ 2025: Double IMPACT: konferencia, ktorá spája vedu s praxou a ukáže, ako využiť dáta, kreativitu a emócie na rast aj v malom biznise. Príďte si naživo vypočuť profesorku Rachel Kennedy, Hanu Kloučkovú, Ivanu Zelizňákovu a ďalších 70 marketingových odborníkov priamo v Bratislave.
Marketing RULEZZ 2025 bude už 20. novembra 2025 v Starej tržnici v Bratislave. Najväčšia marketingová konferencia na Slovensku. Viac informácií nájdete TU.