Dávid Puha z Tesco Media o mýtoch, ktoré bránia využiť potenciál retail médií
Retail médiá zažívajú na Slovensku boom, no stále pretrvávajú mýty o tom, čo všetko tento kanál dokáže. Dávid Puha z Tesco Media na konferencii Connected RULEZZ 2025 vysvetlil, prečo je najvyšší čas prestať vnímať retail médiá len ako "bannery na eshope" a ako ich využiť na maximum.
Dávid Puha, Retail Media Sales Lead z Tesco Media, prišiel na konferenciu Connected RULEZZ 2025 s jasným odkazom: Retail médiá sú oveľa viac, ako si väčšina slovenských marketérov myslí. Podľa údajov z UK trhu rastie tento nový kanál mimo USA stabilne o 25% ročne a tvorí už približne 20% digitálnych rozpočtov. "Amazon síce vymyslel a spopularizoval pojem retail médiá, ale dnes už je to komplexná téma, ktorá pokrýva nielen online, ale aj kamenné obchody a mobilné aplikácie," vysvetľuje Dávid Puha dôvody rastúcej popularity tohto kanálu hlavne v US a UK.
Retail médiá sú len bannery na eshope
Najrozšírenejším omylom je podľa Dávida vnímanie retail médií ako obyčajných bannerov na eshope: "Áno, začalo to digitálnym kanálom, ale postupne sa to mení.". Ako príklad uviedol digitálne obrazovky priamo v predajniach, ktoré zaviedlo Tesco ako nový mediálny formát. Ďalším tzv. „touchpointom“ je mobilná aplikácia Clubcard, kde si zákazníci môžu aktivovať kupóny a vidieť všetky aktuálne ponuky. Zaujímavým trendom je aj renesancia klasických POS materiálov, kde Dávid ukázal kreatívne riešenie od značky KitKat, ktorá v predajni umiestnila kreslo s nápisom "Daj si pauzu aj počas nákupu" a spojila tak brand message s praktickým využitím.
Retail médiá sú len performance kanál
Retail Media môžu slúžiť nielen na priamy predaj, ale aj na budovanie značky. Dávid Puha uviedol príklad, keď Pepsi z príležitosti finále UEFA obrandovala celé Tesco pri Wembley štadióne a využila nákupné centrum ako obrovský billboard. "Človek ani nemusí vkročiť do obchodu, aby sme na neho mohli komunikovať prostredníctvom tohoto nosiča. Zákazník si nás zapamätá a keď ide na zápas, možno si práve kvôli tomuto vezme Pepsi," vysvetlil Dávid brand building potenciál retail médií.
Retail médiá sú drahé a nedávajú kvalitné dáta
"Áno, je to drahší špás, ale to neznamená, že sa vám investície nevrátia," priznáva Dávid. Výhodou je, že inzerujete v momente, keď sa zákazník rozhoduje medzi produktom A a B. "Keď správne komunikujete v správnom momente, investícia sa môže viacnásobne vrátiť." Čo sa týka dát, Tesco Media už poskytuje detailné reporty vrátane zákazníckych profilov, informácií o tom, aké značky zákazníci nakupujú, alebo takzvaný "product switching profile". Vďaka tomu, že 90% nákupov sa uskutoční s využitím Clubcard, majú komplexný prehľad o online aj offline správaní sa zákazníkov.
Slovenský trh už nie je na začiatku
Posledným mýtom je predstava, že retail médiá sú na Slovensku ešte v plienkach. Puha uviedol konkrétne čísla za minulý rok: Tesco Media zrealizovala 420 kampaní a získala takmer 65 miliónov zobrazení reklám len v online časti. "Priestor na rast sa nájde vždy, ale tie kampane sú už teraz celkom dosť," konštatoval Puha. Pri instore kampaniach vedia zasiahnuť v priemere 3,5 milióna ľudí počas jednej kampane. Retail médiá sú podľa neho najvhodnejšie pre FMCG značky, teda rýchloobrátkový tovar dostupný v Tescu. Výnimky sú možné, ale vyžadujú si špeciálne dohodnutie a plánovanie dopredu.
Dávid Puha, Retail Media Sales Lead z Tesco Media, vystúpil nedávno na online konferencii Connected RULEZZ 2025 s prezentáciou o mýtoch a realite retail médií na slovenskom trhu. Celú prezentáciu si môžete pozrieť TU.
Ak vás zaujala aj celá téma Connected Media či Connected World, máte ešte stále možnosť získať záznam celej online konferencie TU.