Etika v marketingu: Manipulatívny (neuro) marketingový chaos

Otázka etiky v marketingu je namieste, aj napriek tomu, že marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami. Ako zbrane sa využívajú cielené podnety, zážitky a pamäťové stopy podfarbené silnými emóciami. Niekto si povie, fúúúj, to je manipulácia. Ale „manipulácia“ je každá komunikácia, nielen marketingová, každý podnet, ktorý sa dostane človeku do jeho vedomia alebo nevedomia.

A s tou manipuláciou...? Tajné služby opustili (neuro)marketingové techniky, lebo len vydieranie a peniaze účinne zmanipulujú konkrétneho jednotlivca. (Neuro)marketing síce dokáže zvýšiť podiel určitých rozhodnutí, ale len a len v skupine. Nikdy nebudete vedieť na 100% vopred povedať, že tento a tento človek urobí niečo, čo chcete. Teda, ak chcete marketingovými postupmi zmanipulovať konkrétneho človeka, zabudnite, nepodarí sa. Ak vás téma etiky zaujíma, pozrite si blog, na ktorý marketérov upozornil @neuromarketing, za ktorým je Roger Dooley.

Rogera môžete vidieť a počuť na Slovensku 23. novembra 2021 na konferencii Marketing RULEZZ 2021: Ready for new marketing, kde vystúpi ako keynote spíker. Neuromarketing 2.0 coming soon!

Ilustrácia: twitter.com; @neuromarketing