Martin Mazag z MARKETERS: PR patrí do marketingu viac, ako kedykoľvek predtým

Martin začínal v slovenskej marketingovej a reklamnej branži ako šéfredaktor mesačníka Stratégie, kde pôsobil vyše 15 rokov. Aj po odchode z neho ostal verný svojmu žurnalistickému remeslu a objavil sa na pozícii managing partner v PR agentúre PRime time. No popritom spoločne s ďalšími branžovými kolegami postavili na platforme TheMarketers.biz základ nových konferencií pod značkou RULEZZ. Aj vďaka zameraniu konferencie Digital RULEZZ Martin pochopil, ako výrazne digitál bude ovplyvňovať trendy v celej marketingovej komunkácii a špeciálne v segmente public relations. Práve preto sa Martin začal angažovať v ich implementácii do agentúrnych PR nástrojov, a to nielen v rámci asociácie APRSR, ale aj pri kreovaní programu konferencie Marketing RULEZZ. Viac už v krátkom rozhovore s ním.

PREČO?

Podľa prieskumu, ktorý uskutočnili The Marketers.biz na jar tohto roka, prevažná väčšina slovenských PR agentúr už aktívne využíva nástroje digitálneho a online marketingu. Okrem klasických PR služieb (39%), ako media relations, personálne PR či community relations je práve Digitálne PR službou s druhým najvyšším podielom (27%). Tento výsledok je predovšetkým odpoveďou na zmenu správania sa spotrebiteľov. Tí dnes viac sledujú sociálne siete ako médiá a sú pre nich referenční influenceri či ambasádori značiek. Novou kategóriou nástrojov využívaných v PR sa stali technológie – od jednoduchých chatbotov až po sofistikované AR a VR projekty, ako napríklad Bejby Blue od Tatra banky a mnohé ďalšie. Práve preto musia byť dnes nástroje digitálneho marketingu pevnou súčasťou každej modernej PR agentúry. Zmeškať tento vlak znamená pre každú PR agentúru zostup do druhej ligy. Jednoducho by bolo branžovým trestným činom nerešpektovať tieto trendy.

SLUŽBY PR BOLI DO NEDÁVNA VNÍMANÉ AKO LEN JEDEN ZO SEGMENTOV MARKETINGOVEJ KOMUNIKÁCIE. V AKEJ POLOHE JE PR DNES VOČI OSTATNÝM KOMUNIKAČNÝM ODVETVIAM?

Práve vďaka digitálnym trendom a zmenám v spotrebiteľskom správaní, čomu výrazne napomohla aj korona, sa pre PR otvára nový priestor s veľkým potenciálom. Dôležitým momentom, prečo záujem o PR dnes rastie, je jeho komplexnosť a multidisciplinárosť. Pre dobrú komunikačnú kampaň dnes potrebujete byť rovnako dobrý stratég, ale zároveň mať v malíčku technológie, digitál, PR, eventy... Práve PR agentúry majú túto komplexnosť v povahe ich služieb. Som presvedčený, že potreba tejto multidisciplinárnosti a schopnosti vidieť a riadiť súčasne viaceré nástroje a komunikačné formy bude kľúč k úspechu tejto dekády. Dokazuje to aj fakt, že sektor PR poklesol počas pandémie len približne o 5%, podobne ako digitál. To ukazuje, že klienti tieto služby ani počas pandémie „neodsekli“, len sa stali súčasťou defenzívnejších marketingových rozpočtov.

A ČO PR NA MARKETING RULEZZ?

PR sme zaradili do nového programového konceptu MARKETING RULEZZ 2021 práve preto, aby sme ukázali, že projekty založené na kombinácii insightov, stratégie, digitálu, médií a influencerov sú dnes odpoveďou na aktuálne očakávania spotrebiteľov. Oproti reklamným formátom dnes ľudia očakávajú väčšiu autenticitu a uveriteľnosť komunikácie značky. Tieto atribúty moderného PR by sme radi odprezentovali klientom, ale i médiám či samotným agentúram, aby sme jasne zadefinovali toto odvetvie, pre mnohých stále veľmi abstraktné, na prahu novej dekády. Sme presvedčení, že toto odvetvie si aj na Slovensku zaslúži novú atraktívnu platformu na svoju prezentáciu, lebo taká tu doteraz chýbala. A hlavne pre klientov je to nová príležitosť, ako počas jediného dňa získať veľmi dobrý prehľad noviniek a trendov naprieč celým spektrom komunikačných služieb. Sám sa na to práve z týchto dôvodov teším!