Nebojte sa neuromarketingu ani AI: Skúšajte, testujte a robte veci lepšie!

To bolo hlavné posolstvo nedávnej konferencie Neuro&AI RULEZZ Špeciál, ktorú zorganizovali TheMarketers.biz a Voyo. Ak chcete o tom vedieť všetko, pozrite si konferenciu zo záznamu až do konca septembra. Ak vás zaujíma, ako to zhrnuli samotní jej spíkri, prečítajte si tento článok.

Dva zdanlivo opačné prístupy ku komunikácii, ktoré – ak sa správne využijú – posúvajú hranice marketingu a komunikácie do sfér, o ktorých sa nám iba snívalo. Kým neuro a behaviorálny marketing je tu už desaťročia, ale v biznise sa u nás masovejšie využíva až teraz, využívanie generatívnej umelej inteligencie je záležitosť ostatných 3 rokov. Kým prvá využíva ľudský mozog k „popostrkovaniu“ spotrebiteľa k želanému správaniu, druhá sa od neho učí a prekonáva v kapacite spracovania informácií a jej rýchlosti. Čo je však pre marketéra alebo tvorcu komunikácie skutočne podstatné? Spýtali sme sa samotných spíkrov konferencie, čo si sami z podujatia odniesli a čo by sme si mali zapamätať.

Premýšľajme nad potenciálom AI pre biznis

Pre Maroša Žofčina zo Živé.sk je to najmä uvedomenie si obrovského potenciálu, ktorý AI prináša, či už ide o väčšiu personalizáciu marketingových kampaní, automatizáciu rutinných úloh či schopnosť oveľa kvalitnejšej analýzy oveľa väčšieho množstva dát. „S tým však idú ruka v ruke riziká, keďže tieto isté výhody sa dajú zneužiť aj na škodlivé kampane, či už dezinformačné, alebo vo všeobecnosti kampane s cieľom ovplyvniť konanie človeka pre neho škodlivým spôsobom," dopĺňa Maroš Žofčin.

Nebojme sa testovať!

Podľa Róberta Szabóa z PS:Digital je najdôležitejšie testovanie nových nástrojov, ktoré umelá inteligencia do nášho marketingového odvetvia priniesla za posledný rok. Len vďaka tomu podľa neho zistíme, v akých procesoch a pri akých úlohách dostávame z AI výstupy, ktoré pre nás majú aj reálnu pridanú hodnotu.

Marketéri rozhodnú, či využívanie AI bude rásť alebo klesať

Z prieskumov realizovaných tento a minulý rok vyplýva, že marketingová komunita je veľmi pozitívne naladená na AI, čo je v úplnom protiklade s celkovou populáciou na Slovensku, kde prevládajú obavy. Marketéri majú teda v tejto téme líderskú rolu – od nich záleží, že či tento rozdieľ ešte narastie, alebo sa bude naopak postupne zmenšovať,” konštatuje Andrej Winter (Kantar), ktorý spolu s kolegom Jurajom Šukolom prezentovali výsledky prieskumu o AI v Česku a na Slovensku.

Rozhodujúce pre rozvoj AI je neustále vzdelávanie, ale aj etika!

V nadchádzajúcich mesiacoch a rokoch bude podľa Maroša Žofčina kľúčové udržať krok s rýchlym vývojom. Neustále vzdelávanie sa o nových trendoch a technológiách v oblasti AI bude kľúčové pre udržanie konkurenčnej výhody. Súčasne treba však dbať na to, že AI ponúka nesmierne príležitosti, ale jej implementácia musí byť premyslená a etická. Nepochybne uvidíme príklady agentúr, ktoré budú spoločensky zodpovedné, vyslovene škodiace a tie, ktoré budú akási šedá zóna. Treba mať od začiatku jasno v tom, do ktorej skupiny chce každý z nás patriť.

Neuro prekvapí svojim prínosom a dostupnosťou

Michal Čuridlo z agentúry iFOCUS považuje neuromarketing za oveľa menej silný buzz word ako AI, ale o to viac nás dokáže podľa jeho slov prekvapiť svojim prínosom a dostupnosťou. Nehovoriac o tom že kombinácia neuro a AI je splnený sen každého marketéra o zvyšovaní efektivity. „Dôležité je prinášať svojim klientom nové riešenia, malý trh automaticky neznamená, že investícia do inovatívnych riešení v marketingu nebude úspešná. Je skôr otázkou času, kedy sa neuromarketing stane štandardnou súčasťou marketingových aktivít aj u nás,“ myslí si Michal Čuridlo.

Neuromarketing je konkurenčná príležitosť!

Miroslav Švec z DICIO Neuromarketing tiež vidí v tomto nástroji konkurenčnú príležitosť. „Prostredníctvom AI sa rovnaké optimalizačné a kreatívne nástroje sa stali dostupné všetkým a odlíšenie prostredníctvom kreativity nie vždy celkom postačuje. Práve preto treba do každodenného marketingu zaradiť ešte niečo, čo zvýši jeho efektivitu. Jednou z možností je využitie techník neuromarketingu a behaviorálneho marketingu, ktoré jednoznačne zvyšujú účinnosť marketingových nástrojov,“ konštatuje Miro Švec.

Výstižne a stručne zhrnul svoj recap z konferencie Tamás Darázs z FMK UCM, a to rovno v dvoch vetách: Netreba sa toho báť, je to super robiť veci lepšie a nie je to ani drahé. To, že to nerobí konkurencia neznamená, že to nemôžete robiť vy!

Celý záznam z konferencie si môžete do konca septembra zakúpiť TU.

A nezabudnite! Najväčšia marketingová konferencia na Slovensku Marketing RULEZZ 2024 - Riding the WAVES bude 20. novembra 2024 v bratislavskej Starej tržnici. SAVE THE DATE!

(mm)