Neuromarketing: „Friction“ je nový buzz, ale aj horor pre mozog spotrebiteľa
Šialenstvo odhaľovania akéhokoľvek škodlivého „trenia“ medzi značkou a spotrebiteľom sa spustilo po vydaní knihy Friction, ktorú napísal neuromarketér Roger Dooley. U nás sme tento jav klasicky skúmali ako bariéry v spotrebiteľskom správaní, ale teraz je už jasné, ako niektoré formy trenia neuveriteľne zaťažujú mozog, ktorý radšej chodí po bezbariérových a vyšlapaných cestách. Z troch príkladov je zaujímavý najmä druhý, ktorý ukázal, že oneskorenie online obsahu na smartfónoch pôsobilo na mozog ako horor − zvyšovalo mentálnu záťaž na úkor zážitku, ale aj to, ako sa v jednotlivých krajinách menila tolerancia k oneskoreniu. Preto stúpa tlak na rýchlosť načítania mobilných webstránok. Ale zaujímavý je aj tretí príklad, a to pre e-shopy, ktoré ukazujú svoj tovar na webe analogicky ako kamenné predajne na policiach usporiadaný buď po značkách alebo podľa druhu výrobkov, pričom ten druhý spôsob zlepšuje parametre rozhodovania aj zážitku z nakupovania. Skvelý text, ktorý vám môže pomôcť objaviť trenie − bariéry aj tam, kde by ste to doteraz nečakali.