Prieskum trhu: Čo to je a ako sa má robiť [kompletná príručka]

Aby vás hneď na začiatku čítania nezabila tvrdá definícia, povedzme, že ide o spoznávanie ihriska, hry, aktérov a ich správania, aby ste si vedeli lepšie vybojovať svoje marketingové zápasy a mohli byť odmenení ziskom. Lenže prieskum trhu nie je exaktná veda. Je to experimentálna súčasť marketingu, lebo je to vždy len nejako naaranžovaná fotka, snímka nedávnej minulosti trhu. A je len na vás, čo, kedy a kde na trhu zaznamenáte. Keďže ide o podrobný a komplexný guide o prieskume trhu, netreba ho nejako zvlášť rozvádzať.

Možno len jedna poznámočka pre vás: Žijeme v dobe, kedy sa veľa metrík udáva v percentách, kde je báza neznáma. Že, o čom točím? Napríklad o prieskumoch internetovej populácie v slovenskom jazyku s opomenutím národnostných menšín, kde nie je jasná báza (koho vlastne reprezentuje moja výberová vzorka), ani jej demografická štruktúra. Preto akékoľvek výsledky XX,X% z nej budú ťažko okrem vzorky niečo reprezentovať. Je rozdiel, či máte k dispozícii 50,0% zo známej bázy, napríklad, z jahodovej torty na vašom stole, ako keď máte 50,0% z nejakej torty, ktorú ste nevideli. Čo, keď je malá a čo, keď je veľká a čo, keď nie je ani jahodová, alebo nemá vôbec žiadnu plnku? Podobne je to s reprezentatívnymi prieskumami na populácii Slovenska počas vrcholu dovolenkovej sezóny, kedy sú aktívni a majetnejší ľudia mimo územia republiky a vy získate výsledky v percentách len od pasívnejšej a staršej časti populácie. Čo vám vlastne povedia? Len to, aká je situácia vo vašej vzorke, ale nie to, ako je to na Slovensku. Takže na toto pozor, lebo takto vznikajú najväčšie prieskumné chyby, interpretačné omyly a následne aj marketingové trapasy.

Obrázok: ahrefs.com.