Retail médiá: Ako lepšie plánovať kampane a predikovať trendy?
Viete, že obchodníci dnes z hľadiska zásahu cieľových skupín môžu smelo konkurovať mediálnym domom? Áno, môžu. Majú dáta, masový zásah a sú blízko k zákazníkom. Ako to môžu zadávatelia a agentúry čo najlepšie využiť? Cez retail médiá!
Britský obchodný reťazec Tesco uviedol na trh Tesco Media and Insight (powered by dunnhumby) už koncom roka 2021. Ide o mediálnu a informačnú platformu na prepojenie značiek a ich agentúr s rozsiahlym súborom údajov o správaní prvej strany z dlhodobého vernostného systému Clubcard. Čo ukázali niekoľkoročné skúsenosti spojenia údajov z vernostného programu Tesca v kombinácii s dátovými vedeckými zručnosťami spoločnosti dunnhumby, hovorí Dávid Puha, Retail Media Sales Lead, Tesco Media. Dávid s touto témou zároveň vystúpi aj na online konferencii Connected RULEZZ, ktorá sa bude konať 11. júna prostredníctvom livestreamu.
M: Je známe, že vo svete sa už trendy v oblasti digital signage a retail médií uberajú pokročilou identifikáciou nakupujúceho. AI následne potom na základe toho prispôsobuje reklamy a vďaka pokročilej technológii senzorov sa môže reklama predávať napríklad aj na počet zobrazení. Čo z týchto a podobných pokročilých technológií už využívate alebo čoskoro budete využívať v podmienkach slovenského či českého retailu?
DP: Retail mediá aktuálne zažívajú veľký rozmach v regióne strednej Európy, pričom každý retailer má svoj osobitný prístup k tomuto fenoménu. V rámci Tesco Media máme to privilégium, že namiesto senzorov či iných technológií vieme pracovať s anonymnými first-party dátami Tesco Clubcard, a to rovnako v offline, ako aj digitálnom prostredí. Vernostný program Tesco Clubcard je prvý a najväčší vernostný program svojho druhu, ktorý na Slovensku pôsobí už od roku 2010 a tento rok navyše oslavuje významný míľnik – svoje 15. výročie. Karta Clubcard sa stala základným pilierom komunikácie s našimi zákazníkmi, o čom svedčí aj 1,4 milióna členov vernostného programu.
M: Ako môže byť dátová veda na báze retail media užitočná pre samotné značky?
DP: Jednou z najväčších výhod retail médií je využitie anonymných first-party dát, ktoré značkám umožňujú získať detailný pohľad na zákazníkov pri zachovaní ochrany ich súkromia. Okrem dát z Clubcard máme k dispozícii aj historické dáta o predajnosti a sezónnosti produktov. Tieto informácie nám umožňujú efektívne pomáhať našim partnerom pri plánovaní kampaní a predikovaní trendov, čím zabezpečujeme dosiahnutie čo najlepších výsledkov.
M: Môžu byť retail médiá užitočné aj pre zadávateľov, ktorí nie sú v ponuke toho-ktorého obchodného reťazca, ale ponúkajú napríklad nejaký typ služby?
DP: Masívny zásah retailerov je určite zaujímavý aj pre takzvané neendemické značky, teda zadávateľov, ktorí svoje produkty a služby nepredávajú v kamenných obchodoch. Kolegovia v Spojenom kráľovstve už zrealizovali kampane napríklad pre značky Vauxhall či Samsung, ktoré museli nejakým spôsobom súvisieť s nákupným zážitkom v Tesco. Otvorenie retail media siete smerom k neendemickým značkám v našom regióne je zatiaľ predmetom diskusie. Aktuálne je pre nás hlavnou prioritou rozbehnutie spoluprác s mediálnymi agentúrami, ktoré sa starajú o kampane značiek predávaných v Tesco.
Online konferencia Connected RULEZZ – online, pohodlne odkiaľkoľvek už 11. júna 2025. Viac informácií TU.
A nezabudnite! Najväčšia výročná marketingová konferencia Marketing RULEZZ 2025 bude 20. novembra v Starej tržnici v Bratislave. Registrácie už čoskoro! SAVE THE DATE!