Richard Shotton: Ako funguje nežiadúce sociálne schválenie?

Viete, že okrem dobrého vplyvu sociálneho schválenia efekt funguje aj v negatívnom zmysle? Poznáme to, čítame viaceré denníky, bez toho, aby sme platili peniazmi, lebo taká je kultúra. Jav popísal Robert Cialdini s kolegami. V jednom národnom parku v USA si návštevníci odnášali fosílne drevo. Preto umiestnili v dvoch lokalitách rôzne oznamy. Prvý: „Prosím, neodnášajte skamenené drevo, lebo tým zasahujete do prírodného charakteru parku.“ Druhý: „Množstvo návštevníkov odnieslo skamenené drevo z parku, čo narušilo jeho prírodný charakter.“ Tretia lokalita zostala bez tabule. A aké boli výsledky?

Tam, kde bola prvá verzia, návštevníci ukradli 1,7 % kusov fosílneho dreva, pričom krádeže v druhej oblasti stúpli na 7,9 %. V kontrolnej oblasti bez tabule zmizlo 2,9 % skameneného dreva. Takže informácia, ktorá mala preventívne zabraňovať krádeži, ju podporovala.

Čo z toho plynie? Richard Shotton v knihe Anatomie rozhodování radí:

1. Otočte štatistiku a miesto toho, nehovorte o negatívnom jave (koľko ľudí kradne) ale o druhej skupine (ktorá nekradne).

2. Prekleňte rozdiel medzi realitou a vnímaním, lebo keď je reč o (spoločenských) problémoch, ľudia aj vďaka apelom charitatívnych organizácií a médiám problém nadhodnocujú. Preto sa nesnažte problémy zveličovať a radšej skontrolujte, či je vnímanie odchýlené od reality a ak áno, zapracujte na znížení tohto rozdielu.

3. Povedzte ľuďom, čo od nich chcete, nie to, čo väčšina z nich robí. Lebo sú 2 normy. Jedna, ktorá popisuje, čo by ľudia mali robiť a druhá, ktorá popisuje, čo robí väčšina, ktorej sa v prípade negatívnych javov určite vyhýbajte.

img

Zdroj: @Richard Shotton: Anatomie rozhodování, Vydalo nakladateľstvo DOBROVSKÝ, s.r.o., 2020, Praha (ISBN 978-80-7642-548-4)

Spoznajte TOP čítanie pre marketérov − bestseller The Choice Factory od Richarda Shottona! Richard patrí v súčasnosti medzi najoceňovanejších spíkrov v oblasti marketingu a vystúpi ako keynote spíker na najväčšej marketingovej konferencii Marketing RULEZZ 2022, ktorá sa bude konať 27. septembra v Starej tržnici v Bratislave. Registrujte už dnes!