Richard Shotton: Anatómia rozhodovania – Ako komunikovať cenu prívetivejšie?

Efekt je založený na tom, že ak o niečo prichádzame (človeka, domáceho maznáčika, obľúbenú vec), náš mozog to prežíva ako bolesť. Rovnaké je to aj pri platení. Keď prichádzame o peniaze v peňaženke, bolí to. Čím ich je tam menej, tým je bolesť z platenia väčšia. Pri platbe kartou sa bolesť zmierňuje. Výskumy ukázali, že ľudia, ktorí platili v hotovosti, obvykle nadhodnotia svoj nákup o 9%.

Ďalším momentom je to, že ak je pri cenovke značka meny (€, $, ...), mozog sa automaticky nastaví na príchod bolesti, ktorej by sa rád vyhol. Preto ľudia míňajú o 8% viac, ak napríklad na jedálnom lístku či v cenníku chýba znak meny. Rovnako sa ukázalo, že ľudské mozgy vnímajú citlivejšie číslice na cene vľavo, ako vpravo, preto mozog nepomerne menej bolí, ak je cena 299 ako 300.

Čo z toho plynie? Richard Shotton v knihe Anatomie rozhodování radí: Investujte do bezhotovostných platobných technológií. Využívajte vizuálne zmiernenie bolesti vynechaním meny pri cene – znaku „€“. A nezabúdajte na magickú deviatku, ktorú s takou obľubou používal už Tomáš Baťa. Čím viac zmierňujúcich efektov použijete, tým bude výsledok lepší.

Zdroj: @Richard Shotton: Anatomie rozhodování, Vydalo nakladateľstvo DOBROVSKÝ, s.r.o., 2020, Praha (ISBN 978-80-7642-548-4)

Spoznajte TOP čítanie pre marketérov - bestseller "The Choice Factory" od Richarda Shottona! Richard Shotton patrí v súčasnosti medzi najoceňovanejších spíkrov v oblasti marketingu a vystúpi ako keynote spíker na najväčšia marketingovej konferencii Marketing RULEZZ 2022, ktorá sa bude konať 27. septembra v Starej tržnici v Bratislave.

Vizuál: rulezz.sk