Richard Shotton: Anatómia rozhodovania – Čo je to Sociálne schválenie

Prečo sa z obľúbených značiek stávajú ešte obľúbenejšie a tie v zabudnutí zostávajú zabudnuté? Je za tým efekt sociálneho schválenia. Funguje jednoducho. Ak stojíte autom na križovatke na červenú a vedľa je skupina ľudí, ktorá pozerá na strom, aj vy začnete pátrať, aby ste zistili, čo je s tým stromom. Je tam mačka, alebo strom pília drevorubači? Už to nezistíte, naskočí zelená a vy idete ďalej.

Udalosť alebo značka vás zaujíma preto, lebo sa o ňu zaujímajú druhí. Skreslenie sociálneho schválenia identifikoval Muzafer Sherif, ale marketéri by mali upriamiť pozornosť na Roberta Cialdiniho. Robil experiment v sieti hotelov s výzvou, ktorá vyzýva ľudí, aby opakovane používali uteráky a výsledok? Ekologické výhody a šetrenie životného prostredia oslovilo 35 % ubytovaných, krátka výzva bez zdôvodnenia, že väčšina ľudí opakovane používa uteráky zvýšila úspešnosť na 44 %, čo je obdivuhodný nárast o ¼.

Čo z toho plynie? Richard Shotton v knihe Anatomie rozhodování radí:

1. Využite popularitu: 8 z 10 chovateľov vraví, že ich mačky si vyberajú Whiskas.

2. Prispôsobte posolstvo: Cialdini v hoteloch ešte upravil posolstvo a vyskúšal aj tretie znenie, ktoré oznamovalo, že väčšina ľudí v tejto izbe tak učila, čím sa zvýšila úspešnosť opakovaného používania uterákov na 49 %. Najlepšou taktikou je dať ľuďom vedieť, že váš produkt je obľúbený, nie však bežnými spotrebiteľmi, ale „odborníkmi“, ako hovorila obľúbená káva populárna medzi „milovníkmi kávy“.

3. Nepredpokladajte, že o vašej popularite vedia všetci a komunikujte to. Potom premýšľajte kreatívne a vravte veci jednoducho, nie ako: „Jediný kabriolet, ktorý sa predáva lepšie ako Ford“, ktorý je v skutočnosti najpredávanejší kabriolet v Amerike. A nezabudnite si ujasniť priority, kde má na prvom mieste byť zákazník, aby vás nezasiahlo negatívne sociálne schválenie, ale o tom nabudúce.

img
Caption
Zdroj: @Richard Shotton: Anatomie rozhodování, Vydalo nakladateľstvo DOBROVSKÝ, s.r.o., 2020, Praha (ISBN 978-80-7642-548-4)

Spoznajte TOP čítanie pre marketérov − bestseller The Choice Factory od Richarda Shottona! Richard patrí v súčasnosti medzi najoceňovanejších spíkrov v oblasti marketingu a vystúpi ako keynote spíker na najväčšej marketingovej konferencii Marketing RULEZZ 2022, ktorá sa bude konať 27. septembra v Starej tržnici v Bratislave. Registrujte už dnes!