Andrea Danihelová: Čaro práce v PR je v momentoch, ktoré sa udejú raz za život

Andrea Danihelová pôsobila do marca tohto roku ako vedúca úseku Komunikácia v spoločnosti VSE Holding, hovorkyňa spoločnosti VSD a správkyňa Nadácie VSE. Počas svojej 18 ročnej kariéry v spoločnosti VSE Holding sa stala uznávanou a dôveryhodnou profesionálkou v oblasti externej a internej komunikácie - v máji 2024 bola za svoju prácu ocenená titulom PR OSOBNOSŤ ROKA 2023 v rámci prestížnej súťaže PROKOP 2023. Viac o jej práci ako aj o jej pohľadoch na slovenské PR sa už dozviete v tomto krátkom rozhovore.

Bola si šéfkou komunikácie spoločnosti VSE Holding celých 18 rokov. V čom je čaro takejto pozície, v ktorej si strávila tak dlhý čas? Ktoré sú v nej tie pekné chvíle a ktoré tie ťažšie?

Čaro leží v rôznorodosti práce, v momentoch, ktoré sa udejú raz za život. V ľuďoch s ktorými spolupracuješ, v nových veciach, ktoré objavuješ. Pre mňa bol každý rok iný. Mala som veľa výziev, či už v nastavovaní internej komunikácie, spolupráce s médiami v príjemných aj tých menej príjemných chvíľach, budovania CSR, niekoľkonásobného rebrandingu alebo spolupráce so štyrmi generálnymi riaditeľmi, ktorí za moje obdobie pôsobili v našej spoločnosti. Bavilo ma prepájanie ľudí, organizácií a našej spoločnosti a úplne naj pocit bol, keď z týchto prepojení vznikla skvelá a dlhotrvajúca spolupráca. Niekedy však boli aj ťažšie momenty, keď som začala pochybovať, či to čo robím má zmysel a či tá energia a nasadenie, ktoré do mojej práce dávam, má opodstatnenie. Každá firma keď prechádza zmenami má pred sebou ťažkú úlohu a u nás tých zmien bolo za skoro dve desaťročia viac než dosť. V obdobiach keď sme neskončili jednu zmenu už sme mali na stole ďalšiu a to boli tie chvíle, keď som mala pocit, že sa iba krútime dokola a nastavovanie komunikácie bolo stále ťažšie a udržanie motivácie kolegov tiež. Ale rada spomínam na všetky obdobia, či príjemné alebo menej príjemné, lebo každé ma obohatilo a naučilo niečo nové o sebe, o ľuďoch o firme a za to som vďačná.

Krízová komunikácia sa považuje za kráľovskú disciplínu v public relations. Ktorý projekt z tejto oblasti a z Tvojej praxe Ti tak asi najviac utkvel v pamäti a pri ktorom si si povedala „That´s it!“?

Ja som mala pocit, že stále riešim krízové situácie. Ale to bolo len chvíľu kým tie naozajstné krízy neprišli a bolo treba sa s nimi komunikačne popasovať. Počas osemnástich rokov sa krízové situácie pravdaže objavili a mnohé z nich mi dodnes rezonujú v pamäti. Nebudem ani zachádzať ďaleko do minulosti, keď spomeniem neobľúbené a možno už dnes aj zabudnuté počiatočné covidove obdobie. Bola to pre nás všetkých nová situácia, zo dňa na deň sa všetko zmenilo a bolo treba komunikovať rýchlo a s prehľadom aby sa dôležité informácie o fungovaní firmy dostali ku všetkým dotknutým stranám. Bolo treba vysvetliť ako bude firma, ktorá patrí do dôležitej infraštruktúry fungovať a veľa krát si to vyžadovalo veľa trpezlivosti a úsilia aj vzhľadom na neustále meniace sa podmienky. Bola som členkou firemného krízového štábu čo mi veľmi pomohlo pri komunikácii internej, ale aj externej. Bol to neoceniteľný zdroj informácii a myslím, že aj vďaka tejto spolupráci sme to zvládli veľmi dobre komunikačne aj organizačne. Najťažšia krízová komunikácia však pre mňa osobne je, a asi aj ostane tá keď ide o ľudský život. Na šťastie tých situácií bolo veľmi málo, ale aj tak z ľudského, ale aj komunikačného hľadiska to bolo pre mňa veľmi emočne náročné. Na to sa nedá zvyknúť a urobiť z toho rutinu ani vzorec ako komunikovať.

Ako hodnotíš našu slovensku PR branžu, kde vidíš jej silné stránky a naopak, kde leží podľa Teba jej potenciál?

Podľa môjho názoru máme na Slovensku veľa kvalitných PR agentúr, ale aj PR expertov. Ja vidím veľa silných stránok jednou z nich je kreativita a inovatívnosť slovenského PR, čomu aj nasvedčujú rôzne medzinárodné ocenenia. Ďalšou silnou stránkou je dobrá znalosť trhu a zároveň flexibilita a prispôsobivosť - tieto atribúty sú silne spojené s naším relatívne malým trhom, čo však môže byť výhodou a dá sa na tom stavať. V neposlednom rade je to aj digitálna expertíza, ktorá sa v posledných rokoch vyšvihla na predné priečky a mnoho agentúr na tejto expertíze získava nových klientov a uspokojuje potreby aj tých stávajúcich. Ak sa pozrieme na druhú stranu mince sú tiež oblasti, v ktorých by sme sa mohli posunúť o stupienok vyššie. Vidím určite priestor na štandardizáciu kvality služieb a hlavne konzistentnosť kvality poskytovaných služieb. Tiež nám na Slovensku niekedy chýbajú medzinárodné skúsenosti ako aj skúsenosti z globálnych trhov čo môže byť svojím spôsobom obmedzujúce aj pre klientov ako aj pre expertov a tak ako je malý trh výhodou v mnohých veciach, tak je aj nevýhodou hlavne vo finančných obmedzeniach, čo sa potom ukazuje aj na finálnych PR produktoch.