Destinačný marketing: Navštívte starý supervulkán priamo v strede Slovenska!

Viete, že Štiavnické vrchy sú pozostatkom jedného z najväčších vulkánov na našej planéte? A že sa v ňom dá stráviť dovolenka plná zážitkov od bicyklovania a turistiky, sfárania sa do jeho hlbín či kúpania sa v 24 vodných tajchoch až po zážitok z „genius loci“ historického mesta Banská Štiavnica, pamiatky UNESCO? A to všetko na jednom mieste, priamo v tomto v supervulkáne? To je marketingový a komunikačný koncept cestovného ruchu OOCR Región Banská Štiavnica na podporu dovolenkovej destinácie Supervulkán Štiavnica. Tento koncept vznikol ešte v roku 2022, no až nedávno dostal komplexnú komunikačnú formu vydaním magazínu SUPERVULKÁN ŠTIAVNICA. ktorý si môžete zadarmo stiahnúť TU.

Na rozdiel od iných projektov OOCR na Slovensku tento koncept komunikuje benefity regiónu Štiavnica aj z inej strany a povýšil jeho konkurencieschopnosť na vyššiu úroveň. A to aj s podporou panoramatických mapiek mesta i samotného regiónu Supervulkánu Štiavnica s prehľadným dizajnom tak, ako sú turisti zvyknutí aj v zahraničí.

Takže slogany ako: Silicon Valley 18. storočia, 700 ročná baňa na zlato a striebro, najväčší vodný stroj sveta, zaľúbená Štiavnica či UNESCO mesto v srdci Supervulkánu? Trošku hyperbolické, možno až úsmevné... No aj destinačný marketing je dnes o tom, ako sa odlíšiť od ostatných dovolenkových destinácii, ktoré dnes bojujú o pozornosť tisícov turistov. Odlíš sa alebo zomri, hovorí titul jedného z marketingových bestsellerov Jacka Trouta a Steve Rivkina. Túto tézu podporujú aj slová Pavla Minára, známeho slovenského marketingového stratéga: „Destinačný marketing má pomerne striktne definované výrazové a tematické prostriedky. Musíte ukázať, že máte toto aj tamto a ešte aj toto. A pritom sa odlíšiť.“

Keďže turistika a cestovanie sú primárne založené na emóciách a zážitkoch, je aj v destinačnom marketingu dôležité dokázať profesionálne využívať tieto faktory pre dosiahnutie dobrého výsledku. Aj tu môžu napomôcť poznatky z moderného neuromarketingu, alebo marketingu, ktorý vychádza z procesov prebiehajúcich v ľudskom mozgu. Ako teda efektívne ukázať to, čo máte a tak, aby to zaujalo vašu cieľovú skupinu?

„Prvým základným krokom je kreatívny pozicioning destinácie,“ vysvetľuje Miroslav Švec, neuromarketér a výskumník z agentúry DICIO neuromarketing. „Pozicioning regiónu „Supervulkán“ je jedinečný práve z hľadiska neuromarketingu. Dáva regiónu výnimočnosť, príbeh s emóciou a navyše využíva aj slovo „super“, s ktorým sa dá komunikačne hrať. Tým, že na svete je len niekoľko supervulkánov, pozicioning dostáva destináciu Banskej Štiavnice automaticky do skvelej spoločnosti, kam patrí Yellowstone v USA, Lake Toba, v Indonézii, Sopka Taupo, na Novom Zélande alebo Aira Caldera v Japonsku. A samozrejme, ak chcete navštíviť supervulkán, nemusíte chodiť na iné kontinenty.“

Druhým dôležitým krokom je tvorba a komunikácia príbehu s emóciou, z ktorého vychádza celá bohatá banícka história regiónu. „Z hľadiska mozgu je výnimočný príbeh vždy ľahko zapamätateľný, lebo epizodická pamäť je najvýkonnejšia pamäť, ktorou disponuje mozog,“ pokračuje Miroslav Švec. „A nakoniec je to aj systematická práca so slovom „super“ v názve regiónu Supervulkán. Super zážitky, v super destinácii supervulkán Štiavnica.“

3 marketingové tipy, ako robiť efektívny destinačný marketing

1. Vytvorte jedinečný koncept. Zabojujte o pozornosť turistov nekonvenčným a neokukaným spôsobom – usilujte sa o vytvorenie jedinečného a najmä odlíšiteľného konceptu či príbehu, ktorý zaujme na „prvú“. Jednoducho, odlíšte sa. To najlepšie funguje na ľudský mozog.

2. Pracujte s nadsázkami či hyperbolami a nebojte sa ani porovnávania sa so svetom. Cieľom je vzbudiť záujem, nielen popisovať krásy regiónu. To robia všetci. Pekné a úspešné príklady, okrem Supervulkánu Štiavnica, sú ak koncepty Kraj sveta od Košice Región Turizmus či komunikácia Mikroregiónu Termál, že termálne kúpalisko Podhájska má vodu ako v Mŕtvom mori...

3. V komunikácii využívajte prehľadné, vizuálne a štruktúrované informácie. Také ľudský mozog dokáže ľahko spracova, a samozrejme aj prvky zábavy a zážitkov. Určite vo vašej komunikačnej výbave nesmú chýbať videá, online informácie, sociálne siete a farebné magazíny či vizuálne atraktívne mapky.