Fake News: Pozor, v hre je dôvera ku značkám!

Viete, že až šesť ľudí z desiatich zdieľa články len po prečítaní nadpisu? Práve tu je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa Fake News a alternatívnej pravde tak dobre darí v online prostredí a prečo môže byť predstavovať nebezpečie pre každú značku. Pokiaľ chcete vedieť manažovať Fake News, tak vedzte, že to už nie je len komunikačný problém, ale problém spoločenský a bez psychológie sa riešiť prakticky nedá.

Psychológia hovorí: „Hnacou silou je intenzita prekvapenia a emócií.“ Ako ich spoznáte? Vyvolávajú vzrušenie, hnev, či úžas a obsahujú všeobecné výrazy a vyhýbavé slová (možno, asi, zrejme, niečo, ...). Pozor, ak niekto uverí fejku, potom pokus o vyvrátenie prežíva taký človek, vlastne jeho mozog, ako bolesť, napríklad: Ako uhryznutie psom, len bez lokalizácie miesta uhryznutia a krvácania. Preto nositelia bludov venujú pozornosť len tomu, čo sa im páči (a nehryzie). Našťastie sa môžeme chrániť pred dezinformáciami udržiavaním otvorenej mysle.

A čo budovanie dôvery v dobe Fake News? Stále ťažšie. Prečo? Aj keď sa bavíme o značkách, predstavte si politika, ktorý prezentuje budúci prísľub. Koľko ľudí mu uverí, hoci by to bola hneď pravda? Málo. Preto nie sú dôležité deklarácie, ale minulosť, história a konzistencia činov a slov. Čo je dôležité? Transparentosť, konzistencia a nutnosť spätnej väzby, lebo povesť značky postavenej na dôvere sa dá zničiť v okamihu.