Richard Shotton: Rozhodovanie marketérov a nebezpečenstvo deklarácií
Opäť sme pri rozhodovaní, ale tentokrát pri tom marketérskom:
Ako marketéri spoznajú pravdu, keď všetci klamú? Napríklad, v profile na sociálnych sieťach si ľudia uvádzdajú výšku o pár centimetrov vyššiu, váhu o pár kg nižšiu, vylepšujú si pracovné pozície, príjem, vek, všetko. Problém je, že keď klamú mnohí, akosi automaticky si prehnané veci odrátame, ale realita sa nám aj tak stráca.
Christian Rudder robil analýzu 1,51 milióna profilov a zistil, že muži neklamú len pri výške príjmu, ktorý nadsadzujú, ale udávajú v priemere, že sú o 5 cm vyšší. Iný prieskum, z UK o postoji k sexualite (NATSAL) ukázal, že muži v priemere udávajú 12 sexuálnych partneriek, kým ženy iba 8. Muži promiskuitu preháňajú, ženy zľahčujú. Preto marketéri, ktorí doslova počúvajú svojich zákazníkov, môžu mať problém a môžu zostať pomýlení. Keď v obchode s vínom hrala hudba s ťahacou harmonikou, mali francúzske vína podiel 77 % na predaji, keď dychovka, nemecké vína získali podiel 73 %, pričom len 2 % zákazníkov uviedlo, že ich rozhodnutie ovplyvnila hudba.
Čo z toho plynie? Štatistiky treba interpretovať opatrne, lebo vás zvedú zo správnej cesty:
1. Ak idete robiť prieskum, zvážte, čo vám respondenti môžu odpovedať (najviac sa mýlia v predpovedaní budúcich rozhodnutí a vylepšujú tie minulé).
2. Počítajte s deklaratívnymi odpoveďami, lebo to, čo ľudia hovoria, sa líši od toho, čo urobili, robia a urobia.
3. Alebo sa menej pýtajte a viacej pozorujte.
4. No vedzte, že ani to nemusí byť presné, lebo pozorovannie zase ovplyvňujú faktory ako priestor, čas, sezónnosť, módne vlny a pod.
Znamená to, že staré a nové zdroje dát treba ignorovať? Richard Shotton v knihe Anatomie rozhodování odpovedá: „Určite nie.“ Treba hľadať a využívať vždy viac zdrojov a robiť si triezvy mix doplnený pozorovaním. Nie je to tak, že raz má pravdu analytika Googlu, inokedy Facebooku, alebo Spotify.
Spoznajte TOP čítanie pre marketérov − bestseller The Choice Factory od Richarda Shottona! Richard patrí v súčasnosti medzi najoceňovanejších spíkrov v oblasti marketingu a vystúpi ako keynote spíker na najväčšej marketingovej konferencii Marketing RULEZZ 2022, ktorá sa bude konať 27. septembra v Starej tržnici v Bratislave. Registrujte sa už dnes!
Zdroj: @Richard Shotton: Anatomie rozhodování, Vydalo nakladateľstvo DOBROVSKÝ, s.r.o., 2020, Praha (ISBN 978-80-7642-548-4)