Korona rok 2020: Trh digitálnych agentúr poklesol o 5,6%. Dobre alebo zle?

Vyplýva to z ADMA & TheMarketers Survey z februára 2021 medzi digitálnymi agentúrami združených v ADMA, ktoré reprezentujú 55% výkonu trhu. Predbežné odhady týchto agentúr ešte zo septembra 2020 pritom naznačovali pokles pokles v intervale 3,6 až 4,4%.

V prípade agentúr združených v ADMA teda ide o výpadok v hodnote približne 2,4 milióna €. „Aj napriek tomu sa vďaka digitálnym agentúram rok 2020 pre mnohých zapíše ako rok pozitívnych zmien, keďže mnohým klientom práve oni pomáhali s digitálnou transformáciou. Celkový pokles tržieb sa podľa našich posledných informácií ustálil na úrovni 5,6%, čo je výrazne lepšie číslo ako sme pôvodne očakávali ešte v prvom polroku,“ komentuje vývoj Peter Šurín, prezident ADMA.

Vcelku sa potvrdilo pozitívne zistenie, že trh digitálnych agentúr nebol koronou zasiahnutý úplne celoplošne – obrat 47% agentúr síce zaznamenal pokles svojich obratov oproti roku 2019, no 21% agentúr ostalo približne na rovnakej úrovni a 32% z nich zaznamenalo nárast obratu.

Vývoj v digitále a online reklame dokresľuje aj aktuálna správa z IAB Slovakia, podľa ktorej výdavky do digitálnej reklamy v roku 2020 vzrástli o 2,4%, pričom v prvom polroku išlo o pokles približne 6%. Druhý polrok roka 2020 však výrazne potiahol výdavky do online reklamy, ktoré nakoniec skončili s týmto 2,4% rastom. Kontext tohto vývoja však vysvetľuje Miroslav Pagáč, Head of Digital ZenithMedia, člen AdEx komisie: „Skončil rok 2020 z pohľadu výdavkov do digitálnej reklamy skutočne nárastom? Osobne považujem za dôležité pozrieť sa na očakávania, ktoré sme mali začiatkom roka 2020. Pôvodne sme v ZenithMedia predikovali rast digitálu na 7%. Z tohto pohľadu môžeme povedať, že rok 2020 skončil v poklese približne o 4,6% oproti očakávaniam.“

 

Celý článok k tejto téme aj s vyjadreniami so zástupcami našich najvýznamnejších digitálnych agentúr nájdete v špeciálnej prílohe Digital PIE 2021, ktorá je na stiahnutie zdarma TU.