Marketingová psychológia: 3 všeobecné zákony ľudského správania

Málokedy sa podarí vydestilovať do 3 zákonov zložitosť sveta. Isacovi Newtonovi sa to podarilo pohybovými zákonmi (zotrvačnosti, sily, akcie a reakcie). Podobnú silu majú aj tri zákony popisujúce ľudské správanie, na ktoré marketingovú verejnosť upozornil neuromarketér Roger Dooley. Prvý zákon paliva a trenia hovorí o tom, že: „Ľudské správanie sa zachováva, kým sa nezníži trenie alebo nezvýši palivo“, teda o bariérach a motivácii. Druhý hovorí o tom, že: „Správanie je funkciou osoby a jej prostredia“, teda o akcii vyvolanej zvykmi, postojmi, skúsenosťami a dostupnosťou. Tretí hovorí, že: „Pri každom rozhodnutí sa objavia kompromisy, aj potenciálne (neúmyselné) následky“, teda o nákladoch, stratách, neúmyselných dôsledkoch či výhodách a ziskoch. Síce je to trochu abstraktná a akademická charakteristika ľudí, ale ak jej po preštudovaní porozumiete, vytvorí sa vám konkrétny priestor na ovplyvňovanie jednotlivých zložiek ľudského správania. Potom začnete automaticky marketingom riešiť bariéry, motivátory, ale tiež znalosť, skúsenosť, či dostupnosť, ako aj zisky, straty, dopady na prostredie a ďalšie zložky nákupnej transakcie medzi spotrebiteľom a značkou.