Marketingová psychológia: Čo robiť, aby ste uspeli aj v depresívnom období
Zmena času, veľa tmy aj dažďa a k tomu všetkému k tomu korona a politická vojna okolo jej testovania... to na nálade nikomu nepridá. Ani vám, ani vašim zákazníkom. U nás je to o to horšie, že v posledných dňoch politici riešili svoje záujmy aj v kontexte celoplošného testovania COVID-19, čím vyvolali v ľuďoch dokonalý chaos (viď poznámku pod postom). A tak tu máme toxickú negativitu všade, vo verejnosti i na sociálnych sieťach. A ako proti nej bojovať? Portál DigitalMarketer upozornil na skvelý článok v Harvard Business Review o taktikách, ktoré vás a aj vaše publiká môžu dostať do pozitívneho mentálneho sveta. K nim patrí neutrálne zmýšľanie, aj emočne neutrálne myšlienky a vyjadrovanie sa, či zníženie toxickej expozície negatívnymi slovami, správami a ďalšie techniky, ktoré môžete využiť aj vy či už v prospech vašich klientov alebo pre seba.
Marketingovo-psychologická poznámka kurátora:
Vždy, keď sa pozeráme na komunikáciu, aj na tú znechucujúcu, čo bola okolo testovania, mali by sme v nej vidieť 3 roviny z 3 rôznych uhlov pohľadu: Praktický problém − zastavenie geometrickým radom sa šíriacej korony celoplošným obmedzením pohybu a izoláciou najinfekčnejších ľudí a ich rodín pomocou rýchlych a lacných AG testov, ktoré s vysokou úspešnosťou detekujú prítomnosť bielkoviny z obalu vírusu, ale až v koncentrácii nad 25.000 molekúl na mikroliter. Ciele (politické) − opozícia potrebuje dokázať neschopnosť koaličnej vlády, koalícia zase úspech v boji s koronakrízou. Komunikačná stratégia − opozičné spochybňovanie všetkého, zahmlievanie podstaty prinášaním množstva protichodných interpretácií faktov voči argumentom vlády.
Lenže vždy, keď je chaos, ľudia použijú zabehané rutiny. V tomto prípade sme sa išli testovať, ale nie na základe povelu vlády, ale vďaka potrebe úniku z chaosu, vyslovene pre istotou, vedení zákonmi morálnej gramatiky v našich mozgoch − predchádzať poškodeniu zdravia a života + príslušnosť ku skupine. To sú najsilnejšie rutiny usadené hlboko v nás. Poučenie? Stratégia chaosu sa dá použiť, ale musíte počítať s tým, že rozhodnú najsilnejšie rutiny. Napríklkad, ak ste líder na trhu a konkurencia bojuje proti vám cenami, vyvolajte cenový chaos a rutiny, v tomto prípade vybudované vzťahy so značkami zabránia novému prerozdeleniu zákazníkov v rámci konkurencie na základe ceny. Tak si líder, ktorý mal pred cenovou vojnou väčšinu spotrebiteľov, zachová vo svojom segmente väčšinu. Ale potom treba eliminovať depresívne vplyvy neistoty z celej tej komunikačnej vojny tak, ako je uvedené v článku.
Foto: pixabay.com; Kasjan Farbisz.