Marketingová psychológia: IKEA efekt alebo prečo práca vedie k väčšej láske

Hoci IKEA efekt, ako aj analogické fenomény (koláče v prášku, Lego, ...), boli popísané už dávnejšie, ide stále o zaujímavý jav. IKEA tým, že vám umožní veci zobrať zo skladu, dokončiť a vystaviť dielo, vám vlastne umožňuje, aby ste ho považovali za svoje. Ide o personalizované produkty − ich čaro je v oku ich tvorcu.

Už dávnejšie, keď v 50 rokoch FMCG segment objavil polotovary, sa ukázalo, že zmesi na pečenie, do ktorých ste pridali len vodu, sa nepredávali tak dobre, ako tie, do ktorých ste mali pridať vajcia a vodu. V čom bol rozdiel? Nuž predsa v tom, kedy ste to začali už považovať za svoje dielo. Teória vajec, hovorila, že pridanie vody je málo na to, aby konečné dielo bolo vaše. Ale ak tam už dáte okrem vody aj vajcia, je nespochybniteľné, že výsledok je váš.

Pozrite si okrem IKEA efektu aj úžasnú desaťminútovku neuromarketéra Dana Arielyho. Po nej sa možno zamyslíte a teóriu, že „spoločná práca vedie k láske“, prenesiete do marketingu. A možno aj do rozvoja partnerského vzťahu a s vašou polovičkou si nájdete platformu, čas aj miesto na spoločnú prácu.

Foto: www.wsj.com